Kraftliner
pokaż, że jesteś EKO
Coraz większy nacisk kładziemy na ekologię. Ta moda jest także obecna w druku. Bardzo popularne stają się produkty wykonane z kartonów ekologicznych Kraftliner. Menu restauracyjne na krafcie? Ulotka na krafcie? Opakowanie z Krafta? To zaskakuje i buduje pozytywny eko-wizerunek.
Dodatkowo w naszej ofercie możliwość druku w kolorze białym, co pozwala jeszcze bardziej zaskoczyć, spowodować, że nawet zdjęcie można poprawnie kolorystycznie wydrukować na tego typu papierach.
kiedy stosować biały podkład, a kiedy nie
Często przy papierze eko Kraftliner nie stosuje się białego podkładu, ma to zresztą swój charakter. Natomiast dokonując takiego wyboru należy mieć świadomość, że to co widzimy na monitorze i to co będzie widoczne na produkcie finalnym będzie się różniło.
Bez białego podkładu zdecydowanie najlepiej wychodzą projekty w ciemnych nasyconych kolorach (czarny, niebieski, granatowy, zielony, czerwony, bordowy, fioletowy, itp.). W przypadku jasnych, pastelowych odcieni, efekt będzie zupełnie inny, te elementy będą mniej widoczne oraz będą miały mocno zmienioną kolorystykę.
Poniżej próba symulacji nadruku poszczególnych kolorów na papierze Kraftliner:
Przygotowując projekt do druku np. na kartonie Kraftliner warto zastosować w kolorystyce mocniejsze nasycenie niż w przypadku gdyby ten sam projekt był drukowany na standardowym białym kartonie lub wykorzystać możliwość druku także kolorem białym.
Jedno jest pewne - efekt finalny w dużej mierze zależny jest od pomysłowości i kreatywności przygotowujących projekt grafików. Ale satysfakcja z wyjątkowego produktu może być duża.
jak przygotować projekt graficzny?
Jeżeli przygotowujesz projekt graficzny bez druku kolorem białym - dostarcz plik PDF lub TIF (spłaszczony do jednej warstwy, 300 lub 600 dpi, CMYK, kompresja LZW) przygotowany zgodnie ze specyfikacją techniczną produktu, który zamawiasz. Zwróć uwagę, że ponieważ druk realizowany jest na papierze o kolorze brązowym - kolorystyka w pliku oraz na wydruku będzie zmieniona. Powyżej zamieściliśmy orientacyjną symulację jak odwzorowywane są kolory na brązowym kartonie Kraftliner. Zalecane jest zastosowanie większego nasycenia kolorystycznego, niż w przypadku, gdy ten sam projekt przewidziany byłby na druk na białym kartonie.
Jeśli projekt przewiduje także druk kolorem białym - najważniejszym etapem w wykonaniu projektu graficznego jest świadomość na temat ograniczeń technologicznych w druku kolorem białym.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że biały + CMYK realizowany jest w dwóch przejściach - najpierw arkusze drukujemy białą farbą, a następnie w pełnym kolorze CMYK. Dlatego tak należy przygotować projekt graficzny, aby ewentualne przesunięcie druku pełnokolorowego CMYK względem białego koloru było niezauważalne dla użytkownika. Zakłada się, że ewentualne przesunięcie biały-CMYK powinno mieścić się w zakresie +/- 1 mm.
Kolorem białym możemy wydrukować nawet bardzo złożone grafiki, o różnym nasyceniu białej farby. Wszystko zależy od kreatywności grafika przygotowującego projekt.
Nie jest problemem sam wydruk nawet drobnych czcionek, czy cienkich linii, ale karton eko Kraftliner ma zdecydowanie bardziej nieregularną powierzchnię od standardowych białych papierów. Ze względu na to nie zaleca się stosowanie elementów o szerokości poniżej 0,25 mm, może następować ich zanik.
Nie stosuje się np. białego poddruku pod drobnym tekstem, ale można zaprojektować, że tekst jest biały lub pod całym blokiem tekstowym jest położony biały kolor. Lub zastosuj tekst czarny, który będzie czytelny i nie będzie potrzebował białego podkładu.
W miejscu, gdzie biały oraz CMYK równo powinny być spasowane - pomniejsz w projekcie biały podkład o ok. 0,5 mm względem CMYK. Jeśli np. zdjęcie drukowane jest na białym poddruku, zaprojektuj znacznie większą białą ramkę, wówczas zdjęcie uzyska białe marginesy - im będą one większe, tym ewentualne przesunięcie będzie mniej widoczne.
Dostarcz 2 pliki
Do realizacji druku białym + CMYK musimy otrzymać 2 pliki w identycznym rozmiarze zgodnym ze specyfikacją danego produktu (bez żadnych dodatkowych paserów, skali kolorystycznych, zaznaczonych linii szablonów, itp.):
- plik do druku kolorem białym - plik w skali szarości - elementy czarne będą wydrukowane białą farbą w pełnym nasyceniu, elementy szare będą drukowane białą farbą w mniejszym nasyceniu (ale należy pamiętać, że odcienie poniżej 30% w druku będą znacznie jaśniejsze niż w projekcie aż do ich zaniku, a elementy o nasyceniu ponad 80% w druku wychodzić prawie jak ze 100% nasyceniem. Nie jest też wskazane wykonywanie jednolitych, gładkich przejść tonalnych w kolorze białym. Ze względu na strukturę papieru oraz inne zachowanie białej farby niż pozostałych kolorów - takie przejście może nie być jednolite,
- plik do druku CMYK - przygotowany standardowo.
Pliki mogą być dostarczone w jednym z dwóch formatów: PDF lub TIF (spłaszczone do jednej warstwy, kolorystyka CMYK, rozdzielczość 300 lub 600 dpi, kompresja LZW).